Osobní portál občana je klíčem k efektivním online službám veřejné správy. Díky vlastnímu účtu, ke kterému se lidé přihlásí prostřednictvím eIdentity nebo datové schránky.
Pomocí Osobního portálu mohou žádat o online služby, provádět platby pomocí QR kódu či platebních bran.
Kromě toho Osobní portál občana (OSP) nabízí řadu formulářů, přihlášek a žádostí, které mají občané k dispozici online. Proč tedy plýtvat časem osobní návštěvou úřadu, když na něj mohou chodit prostřednictvím digitální služby. Tuto inovativní službu úspěšně využívají i města Jičín a Louny.
O zkušenostech s OSP jsme si povídali s vedoucími informatiky Petrem Brunnerem z městského úřadu Jičín a s Michalem Škeříkem z městského úřadu Louny.
Michal Škeřík: Naším cílem je přiblížení úřadu občanům
Michal Škeřík, vedoucí odboru informatiky městského úřadu Louny
Jaké faktory vás vedly k zavedení Osobního portálu občana?
Hlavním motivem byla snaha naplnit dlouhodobou strategii elektronizace služeb nabízených městem a přiblížit tak úřad co nejvíce občanům. Ti tak mohou řešit své záležitosti z domova, aniž by museli za námi osobně.
Jaká očekávání a požadavky jste měli od OSP?
Hledali jsme možnost ověřování a úhrady pohledávek vůči městu přímo z portálu. Dále elektronické podání v určitých agendách a sledování stavu jejich vyřizování. Také jsme usilovali o využití elektronické identity (NIA, bankovní identita, eObčanka) pro pohodlné přihlašování do portálu občana.
Splnila digitalizace úřadu prostřednictvím Osobního portálu vaše očekávání?
Ano, implementace proběhla v souladu s původními požadavky, naše očekávání byla naplněna. Plánujeme další rozšíření nabízených služeb úpravou jednotlivých formulářů.
Jaký je mezi lidmi zájem o OSP?
Kvůli náročnému narovnání kartotéky externích subjektů a ověření vůči databázi Registru obyvatel (ROB) byl odkaz na portál zveřejněn až v září. Proto ještě nejsme schopni posoudit, jak hodně bude využíván. Klíčovým krokem bude šíření informací o OSP mezi co nejvíce lidí. Následně očekáváme zatěžkávací zkoušku při úhradách poplatků v příštím roce.
Petr Brunner: Občany chceme motivovat k portálu
Petr Brunner, vedoucí odboru informatiky městského úřadu Jičín
Jaké faktory vás vedly k zavedení Osobního portálu občana?
Stalo se tak na základě rozhodnutí Rady města. Použil bych příměr „Nejprve musíme vybudovat čerpací stanici a teprve potom se začnou používat auta.“
Jaká očekávání a požadavky jste měli od OSP?
Cílem bylo umožnit občanům snadné provádění úhrad prostřednictvím platební karty nebo bankovním převodem (pomocí načtení QR kódu). Také jsme chtěli lidem nabídnout možnost podání formulářů vůči městu tak, aby byla zajištěna správnost a úplnost poskytovaných údajů.
Splnila digitalizace úřadu prostřednictvím Osobního portálu vaše očekávání?
Ano, splnila. Po opravách chyb v Databázi obyvatel (DDP) a v kartotéce GINIS funguje OSP dobře. Jenom u plateb, které se spárují hned a občan vidí, že má zaplaceno, tak z kreditní společnosti přijdou peníze na účet až po týdnu, což trochu komplikuje práci v účtárně.
Jaký je mezi lidmi zájem o OSP?
Portál jsme zprovoznili v lednu v roce 2023 a dosud bylo podáno a uhrazeno pouze omezené množství žádostí a plateb. Zatím jsme nebyli schopni dostatečně motivovat občany, aby OSP aktivně využívali. Příčinou může být fakt, že každoročně zasíláme do schránek předvyplněné složenky za místní poplatky. Právě to plánujeme v budoucnu zrušit. Zvažujeme také poskytování slev ve výši například 10 % při platbě prostřednictvím OSP. Tuto možnost stále řešíme.
Autor rozhovoru: Andrea Arnoldová